donderdag 29 september 2016

De FAST®-Methode: Remedial teaching vs. Bijles.


Kan de FAST® Methode taalproblemen in het land oplossen? Kan de FAST® Methode aan iedereen remedial teaching garanderen, ongeacht het inkomen van de ouders?
Het antwoord is ja! “Hoe kan dat dan”, krijg ik als vraag. Het is simpel, door middel van remedial coaching en de FAST® Methode. In het model van remedial coaching, dat ik in een eerder artikel heb uitgewerkt, kunnen op een kosten- en tijdefficiënte wijze kinderen met dyslexie, taalachterstanden en rekenachterstanden 1-op-1 remedial teaching krijgen. De FAST® Methode wordt als middel ingezet om het proces van remedial teaching te voorzien. De kinderen krijgen hierdoor geen bijles, maar remedial teaching.

Het verschil tussen bijles en remedial teaching is dat bij bijles de lesstof uit de klas als leidraad gebruikt wordt en herhaald wordt. Tijdens de bijles wordt de niet begrepen stof nogmaals doorgenomen. Bij remedial teaching wordt gekeken naar de oorzaken van het probleem en worden deze aangepakt. Het leerproces, de denkstappen, hoe het een probleem oplost staat hier centraal. Bij remedial teaching wordt de verkeerde denkwijze aangepakt. Nieuwe strategieën worden aangeleerd om de stof goed te begrijpen en tot de juiste oplossing te komen. Belangrijk hierbij is dat het afgestemd wordt op de behoefte van het kind.

Hoe zie ik dit dan concreet voor me? Men moet zich voortellen een centrum voor kinderen met allerlei taal- en rekenachterstanden. Je ziet een ruimte waar bijvoorbeeld 12 tafeltjes en 24 stoelen staan. Aan elk tafeltje zit een vrijwilliger die intensief getraind is met de FAST® Methode door een taalprofessional. Door middel van het handelingsplan dat de remedial teacher heeft opgesteld weet de vrijwilliger precies waaraan gewerkt moet worden, welke deelvaardigheden ingeoefend, welke strategieën ingezet moeten worden. De leerling krijgt dus een plan afgestemd op zijn of haar behoeftes. Op tafel liggen afgestemde werkmaterialen van de FAST® Methode en een Lego plaat met Lego. De getrainde vrijwilliger kan, wanneer de leerling binnenkomt, beginnen met de remediërende lessen van de FAST® Methode. Het proces wordt gesuperviseerd / gecoacht door de remedial teacher (die we nu remedial coach zullen noemen). De Remedial coach houdt de leerdoelen in de gaten en staat de vrijwilliger bij in het proces. Dus waar de remedial teacher in eerste instantie 1 of hooguit 2 kinderen kon begeleiden in 1 uur, daar ziet de remedial coach in 1 uur 12 kinderen 1-op-1 begeleiding krijgen. Het is alsof de remedial coach 12 handen gekregen heeft! De remedial coach hoeft alleen te coachen. Dit is niet alleen tijd besparen, maar ook kosten besparen!

Maar het kan ook anders. Een kind wordt aangemeld bij het centrum. Tijdens het intakegesprek wordt gekeken waar de problemen zitten en een handelingsplan wordt voor het kind opgesteld. In de volgende fase wordt een ouder / familielied of een vriend van het gezin geselecteerd, die de remedial teaching wil en natuurlijk kan geven aan het kind. Als er niemand is die het kan doen, dan wordt samen gezocht naar een geschikte vrijwilliger(ster). De geselecteerde persoon krijgt de unieke en intensieve training met de FAST® Methode. Het handelingsplan dient als leidraad. Vervolgens gaat deze getrainde vrijwilliger aan de slag met het kind in wekelijkse remediërende sessies. Tussentijds en na de training evalueert de vrijwilliger met de professional de voortgang en worden de vervolgstappen bepaald. Het hele proces kan afgestemd of in samenwerking met de school gedaan worden.

Zo zie ik het voor me en werk ik…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten